Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

Sprawozdanie z wycieczki klas I w Góry Świętokrzyskie i okolice

W ramach realizacji projektu Europejskiego Funduszu Społecznego "Małymi krokami w wielki świat", 29 czerwca 2007 roku wyruszyliśmy autokarem na dwudniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie i okolice. W wycieczce brało udział 38 uczniów klas pierwszych, którymi opiekowały się panie: Ewa Cichostępska - kierownik wycieczki, Barbara Kondziołka, Marta Szczepańska.
     Wycieczka rozpoczęła się o godzinie 6.00 przed budynkiem szkoły w Uszwi.

O godzinie 8.10 przyjechaliśmy do Baranowa Sandomierskiego gdzie zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika po późnorenesansowym zamku z XVI/XVII wieku, gruntownie odrestaurowanego w 1965 roku.

Galeria Tylmanowska na zamku w Baranowie Sandomierskim

Następnie udaliśmy się do Sandomierza gdzie przeszliśmy z przewodnikiem podziemną trasą turystyczną.

Ponadto zwiedziliśmy zabytki Sandomierza: późnoromański zespół klasztorny Dominikanów z XIII wieku, katedrę z XIV wieku rozbudowaną w XVII i XIX wieku,

renesansowy ratusz z XVI wieku,

fragmenty murów miejskich z XIV, XVI wieku z Bramą Opatowską,

kościół św. Jakuba

Po czym udaliśmy się do Św. Katarzyny gdzie zjedliśmy obiadokolację oraz mieliśmy zakwaterowanie w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym. Na zakończenie dnia były gry i zabawy rekreacyjne oraz ognisko. O godzinie 22 udaliśmy się na spoczynek.
    Następnego dnia, 30 czerwca, po zjedzeniu śniadania pojechaliśmy autokarem do Huty Szklanej, skąd asfaltową drogą pokonując na długości 2300 metrów 100 metrowe wzniesienie doszliśmy do klasztoru, który od 1936 roku zajmuje Zakon Misjonarzy Oblatów Najświętszej Marii Panny.

Widok przez Bramę Wschodnią na klasztor Ojców Oblatów na Łysej Górze

Przez marmurowy portal weszliśmy do wzniesionej przez Mikołaja Oleśnickiego kaplicy. Z kaplicy zeszliśmy do krypty grobowej, gdzie złożono zwłoki Oleśnickich i księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. Opuszczając klasztor udaliśmy się do Muzeum Przyrodniczo-Leśnego Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Zgromadzono w nim zbiory geologiczne, archeologiczne, florystyczne i faunistyczne z terenu parku. Po wyjściu z muzeum oglądaliśmy gołoborza z platformy widokowej usytuowanej przy stacji przekaźnikowej RTV.

Dojście do platformy widokowej z widokiem na gołoborza

Platforma widokowa

Stacja przekaźnikowa

Po zakończeniu zwiedzania Łysej Góry pojechaliśmy do Kielc gdzie zjedliśmy posiłek a następnie udaliśmy się do Bartkowa gdzie znajduje się Dąb Bartek, który osiągnął wiek 1200 lat i jest chroniony jako pomnik przyrody.

Taką samą ochroną objęto znajdującą się obok niego aleję złożoną z ok. 50 lip, klonów, jesionów i około 300 letniego modrzewia.     Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy do Chęcin gdzie zwiedziliśmy ruiny zamku zbudowanego przez biskupa krakowskiego Jana Muskatę w 1300 roku. Ruiny budowli stanowią doskonały przykład średniowiecznej warowni. Zamek w XIV wieku uznawany był za jedną z najsilniejszych twierdz. Od 1975 roku zamek popadł w ruinę. Obecnie prowadzone są prace zabezpieczające obiekt - zabezpieczono już ruiny obwodowe górnego zamku oraz wschodnią basztę na której urządzono punkt widokowy.

Po dniu pełnym wrażeń, w dobrych nastrojach udaliśmy się autokarem do Uszwi.